Onnistunut sisältömarkkinointi, sen voi tehdä monella tavalla riippuen tuotetun sisällön kohderyhmästä ja tavoitteista. Alle listasimme muutamia kiinnostavia ja mieleenpainuvia esimerkkejä onnistuneesta sisältömarkkinoinnista Suomesta ja maailmalta.
Asiantuntijasisällöt ja asiakkaiden opettaminen
Nordnet ansaitsee tittelinsä systemaattisen sisällöntuotannon kuninkaana. Nordnet on noussut suureen tietoisuuteen tuottamiensa opettavien asiantuntijasisältöjen kautta. Nordnetin sisällöt ovat nauttineet suurta suosiota ja muun muassa vuonna 2015 perustettu Rahapodi valittiin Suomen parhaaksi podcastiksi vuonna 2017. Nordnet tuottaa myös viikoittain ilmestyvää Traders’ Club -sarjaa YouTubessa, jonka jokaisen videon katselukerrat yltävät yli 10 000 katselukertaan.
Nordnetin monipuoliset sisällöt siis kannustavat kuluttajiaan sijoittamiseen ja talousmaailman trendien seuraamiseen vuodesta toiseen. Nordnet on jopa aiheuttanut muutoksen markkinassa ja kilpailijoiden tarjonnassa opettamalla ihmisiä sijoittamiseen liittyvistä teemoista ja rakentamalla luottamusta asiakkaidensa keskuudessa sisältömarkkinoinnin avulla. Nykyään sijoittamisesta puhuttaessa Nordnet nousee esiin säännöllisesti, joten asemansa vakiinnuttamisessa Nordnet on onnistunut erinomaisesti. Jopa niin hyvin, että Nordnet on, yhdessä Suomen Osakesäästäjien ja Inderesin kanssa, mukana toteuttamassa pilottivaiheessa olevaa “Lukiolaisten sijoittajakoulu” kurssia, jonka lukiolaiset voivat valita osaksi lukio-opintojaan.
Suomalainen käsityötarvikekauppa Novita on luottanut sisältömarkkinointiin pääasiallisena markkinointikeinonaan jo vuosia. Novita julkaisee käsityölehteä, joka on valittu vuosina 2012 ja 2016 Suomen arvostetuimmaksi harrastelehdeksi. Novita on onnistunut pysymään markkinointitrendien kehityksessä mukana esimerkiksi perustamalla YouTube-kanavan, jossa annetaan ohjeita ja vinkkejä neulontaharrastukseen erityisesti nuoremmalle kohderyhmälle. He ovat myös luoneet seuraajilleen Facebookiin aktiivisen yhteisön, jossa jaetaan vinkkejä kaikkeen neulontaan ja käsitöihin liittyen.
Hauska, mutta onnistunut sisältömarkkinointi
Blendtec
Suhteellisen tuntematon monitoimikonebrändi Blendtec aloitti vuonna 2006 “Will it Blend?” -videoiden julkaisemisen. Videoilla yrityksen valmistamat blenderit kohtaavat mitä erilaisimpia esineitä ja videoilla pyritään selvittämään, mitä kaikkea blenderi onnistuu murskaamaan. Nämä kekseliäät ja erottuvat videot ovat vuosien varrella keränneet yli 100 miljoonaa katselukertaa ja nostaneet Blendtec-brändin oman alansa tunnetuimpien brändien joukkoon.
Personointi
Coca-Cola
Personointi on yksi sisältömarkkinoinnin tehokeinoista, jossa Coca-Cola onnistui erinomaisesti vuonna 2011 “Share a Coke”-kampanjallaan. Coca-Cola toi Australiassa markkinoille personoituja limsapulloja, joiden kylkeen oli painatettu 150 Australian yleisintä nimeä. Lisäksi omalla nimellä personoituja pulloja on voinut myös tilata, jos oma nimi ei ole sattunut valmiiksi painettujen pullojen kylkeen. Personointi oli Australiassa niin suuri hitti, että pian personoituja pulloja pystyi ostamaan ympäri maailman.
Tarinankerronta
Lego
Vuonna 2014 ensi-iltansa saanut Lego Elokuva vei sisältömarkkinoinnin pitkälle. Lego tuotti kokonaisen lasten elokuvan, jossa seikkailevat hahmot olivat kaikki Lego-hahmoja. Tällainen sisältömarkkinointi ja tarinankerronta elokuvan kautta jättää Legon brändinä varmasti jokaisen elokuvan nähneen lapsen mieleen ja vanhemmat saavat ostaa lapsilleen Legoja lahjaksi tulevaisuudessakin.