Markkinoinnin mittaaminen on yleistynyt ja helpottunut viimeisten vuosikymmenien aikana, kun mainonta on pitkälti siirtynyt nettiin. Digitaalisessa ympäristössä mainostaminen tuo mukanaan mahdollisuuden saada aiempaa tarkempaa dataa markkinoinnin perustavoitteesta, eli mainonnan vaikutuksesta kuluttajiin.
Markkinoinnin mittaamisen sanakirja
Monet yritykset ulkoistavat markkinointinsa, mutta keskustelut markkinoijien kanssa saattavat tuntua tuskallisilta, kun ilmoille heitetään tukku erilaisia kirjainyhdistelmiä tai englannin kielestä väännettyjä termejä. Ala kuin ala, jokaisella on oma slanginsa, mutta jos haluat helpottaa oloasi tulevissa markkinointiin liittyvissä keskusteluissa, tutustu seuraaviin maksetun mainonnan mittareihin ja käsitteisiin, vaikka et markkinoinnin ammattilaiseksi aikoisikaan. Tutustu videolta lisää siihen, miten mitata sisältöjen toimivuutta.
Lähdetään alkuun näkyvyyteen liittyvistä käsitteistä ja mittareista:
Näyttökerrat (Impressions)
Kaikki ne kerrat, jotka mainos on näkynyt käyttäjien näytöllä.
Tavoittavuus (Reach)
Kuinka monta eri käyttäjää eli ihmistä mainos on tavoittanut.
Hinta tuhannelle näyttökerralle (CPM)
Hinta, jolla mainos saavuttaa 1000 näyttökertaa.
Kun puhutaan kuluttajan sitouttamisesta, voit usein törmätä seuraaviin käsitteisiin ja mittareihin:
Klikkaukset
Kertoo kaikki mainokseen liittyvät klikkaukset. Mitä häh? Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa käyttäjä ensin tykkää mainoksestasi ja jonka jälkeen hän siirtyy linkin kautta verkkosivuillesi, klikkauksia merkitään kaksi kappaletta. (1. tykkäys, 2. linkin klikkaus.)
Klikkihinta (CPC)
Hinta, jonka maksat siitä, että joku päätyy klikkaamaan mainostasi eli reagoimaan jollakin tasolla mainoksesi kanssa.
Sisällön parissa vietetty aika
Usein pelkkä klikkauksien määrän tietäminen ei riitä, vaan on syytä tutkia, onko koko tuotettu sisältö kuluttajalle hyödyllinen eli koetaanko se arvoa tuottaviksi. Tämän mittarin avulla voit esimerkiksi tarkkailla sitä, mikä kohta videollasi ei toimi ja saa kuluttajan luopumaan videon katselusta.
Sisällön pariin palaaminen
Voit seurata houkutteleeko sisältösi pelkästään uusia käyttäjiä, vai palataanko sitä kuluttamaan esimerkiksi sen hyödyllisyyden takia.
Kuluttajan reaktiot
Markkinoinnissa on usein kiinnostavaa mitata mainonnan aikaan saamaa reaktiota kuluttajassa. Kuluttajaa pyritään mainoksella ohjaamaan tiettyyn toimeen esimerkiksi yhteydenottoon tai sähköpostilistalle liittymiseen. Nämä kuluttajat muuttuvat tällöin yrityksen kannalta liideiksi eli jollakin tavalla yrityksesi kanssa aiemmin kontaktissa olleiksi mahdollisiksi asiakkaiksi.
Tässä yhteydessä törmäät usein seuraaviin mittareihin ja käsitteisiin:
Klikkausprosentti (CTR)
Tällä mittarilla kartoitetaan sitä, kuinka monta kertaa mainosta klikataan suhteessa sen tavoittavuuteen tai näyttökertoihin.
Liidin kustannus
Mitä maksaa yhden asiakkaan hankkiminen markkinoinnin avulla? Liidin kustannus kertoo sen yhteissumman, joka markkinointiin on investoitu, jotta saadaan aikaiseksi yksi yhteydenotto tai muu tapa, jolla saat kyseisen henkilön niin sanotusti haaviisi.
Lopuksi
Näillä mittareilla ja käsitteillä pääset alkuun ja mikäli kiinnostuit enemmän niin nyt ainakin tiedät mistä hakusanoista aloittaa.
Nappaa tämä artikkeli itsellesi talteen markkinoinnin sanakirjaksi vaikkapa kirjanmerkkeihisi, niin pysyt seuraavassa markkinointiin liittyvässä tapaamisessa mukavammin kärryillä siitä mistä puhutaan kun aiheena on markkinoinnin mittaaminen.