Huolellisesti laadittujen, kiinnostavien sisältöjen lisäksi on sisällöistä saatua hyötyä pystyttävä myös mittaamaan. Jokaiselta alustalta, joilla sisältöjä jaellaan löytyy omat mittaamisen työkalut, jotka ovat yleensä hyvin helppokäyttöisiä ja ymmärrettäviä. Näistä työkaluista saatavien numeroiden seuraamisen lisäksi on ymmärrettävä mitä mitata ja miksi.
Tässä artikkelissa esitellään esimerkkejä siitä, miten lähteä rakentamaan sisältöä sekä millaisiin asioihin tulee kiinnittää huomiota kun haluaa mitata sisällöntuotannon ja jakelun onnistumista.
Sisältöjen tavoitteet voidaan jakaa kolmeen eri kategoriaan sen mukaan mitä niillä pyritään saavuttamaan:
1. Yleisön kasvattaminen
Tavoite
Levittää tietoisuutta ja saada mahdollisimman moni kohderyhmästä tunnistamaan ja muistamaan brändi.
Mitä tehdä
Luo sisältöä, joka herättää kohderyhmäsi mielenkiinnon. Mielenkiintoisen sisällön taustalla on yleensä ymmärrys asiakkaiden ja kohderyhmän tuntemisesta. Lue lisää siitä, millainen sisältö kohderyhmääsi kiinnostaa täältä.
Mitä lukuja seurata
Yleisön kasvattamisvaiheessa oleellista on seurata esimerkiksi sisältöjen näyttökertoja. Tällöin saadaan helposti selville, kuinka kattavasti sisältö on tavoittanut asettamasi kohderyhmän.
2. Luottamuksen rakentaminen
Tavoite
Luottamuksen rakentaminen ja kohderyhmän sitouttaminen tuotettujen sisältöjen pariin.
Mitä tehdä
Luo sisältöä, joka tuo arvoa kohderyhmällesi. Arvoa tuova sisältö vastaa sisällön kuluttajan tarpeisiin esimerkiksi antamalla ajankohtaista tietoa tai opettamalla. Hae arvoa luovien sisältöjen aihealueita arkipäiväisestä toiminnastasi asiakkaiden kanssa tai vaikkapa yrityksesi mielenkiintoisimmista kahvipöytäkeskusteluista.
Mitä lukuja seurata
3. Konversioiden lisääminen
Tavoite
Saada asiakas toteuttamaan ennalta määritelty toivottu toiminto, joka voi olla esimerkiksi linkin klikkaaminen, oppaan lataaminen tai tuotteen tilaaminen.
Mitä tehdä
Johdattele asiakas konversioon. Konversioon johdattelemisessa toimii yleensä erityisen hyvin suora kehotus tai tarjous, johon kohderyhmäläisen on houkuttelevaa tarttua. Houkutteleva tarjous voi olla esimerkiksi ilmainen opas. Muista kuitenkin aina, että mitä tahansa tarjoatkin, sen tulee vastata yrityksesi muuta tarjoamaa. Tarjous toimii siis arvolupauksena tulevaisuuden hyödyistä.
Mitä lukuja seurata
Konversioiden mittaamisessa oleellista on click-through-rate, eli se kuinka moni on klikannut konversioksi määriteltyä toimintoa esimerkiksi verkkosivuille siirtyminen tai oppaan lataaminen.
Tulosten näkyminen
Lopullisten tulosten näkymisessä menee aikaa. Ostoon johtavissa tapahtumissa voi kestää kauankin, että ne alkavat näkyä.
Toisaalta taas sosiaalisessa mediassa tapahtuva mainonta on halpaa ja tehokasta sen muokattavuuden vuoksi. Kampanjoiden hinnat eivät ole kiinteitä vaan kampanjaa voidaan muuttaa sitä mukaa, kun sen teho on joko todettu tai ei todettu.
Sosiaalisen median kampanjoita on myös hyvin helppoa kokeilla ilman suurta taloudellista panosta.
Jos tulokset osoittautuvat hyviksi, voi kampanjan budjettia kasvattaa.
Joissain tapauksissa yksikin osto voi maksaa takaisin koko kampanjan hinnan.
Artikkeli toimii yksinkertaistettuna esimerkkinä siitä, millaisia asioita tulee ottaa huomioon rakennettaessa sisältöjen jakelusuunnitelmaa. Mikäli kiinnostuit enemmän, ota yhteyttä meihin.