Sisältömarkkinoinnin ABC: Miten mitata sisältöjen toimivuutta?

Miten lähteä rakentamaan sisältöä ja millaisiin asioihin tulee kiinnittää huomiota, kun haluaa mitata sisällöntuotannon ja jakelun onnistumista?
Facebook
Twitter
LinkedIn

Huolellisesti laadittujen, kiinnostavien sisältöjen lisäksi on sisällöistä saatua hyötyä pystyttävä myös mittaamaan. Jokaiselta alustalta, joilla sisältöjä jaellaan löytyy omat mittaamisen työkalut, jotka ovat yleensä hyvin helppokäyttöisiä ja ymmärrettäviä. Näistä työkaluista saatavien numeroiden seuraamisen lisäksi on ymmärrettävä mitä mitata ja miksi.

Tässä artikkelissa esitellään esimerkkejä siitä, miten lähteä rakentamaan sisältöä sekä millaisiin asioihin tulee kiinnittää huomiota kun haluaa mitata sisällöntuotannon ja jakelun onnistumista. 

Sisältöjen tavoitteet voidaan jakaa kolmeen eri kategoriaan sen mukaan mitä niillä pyritään saavuttamaan:

1. Yleisön kasvattaminen 

Tavoite

Levittää tietoisuutta ja saada mahdollisimman moni kohderyhmästä tunnistamaan ja muistamaan brändi. 

Mitä tehdä

Luo sisältöä, joka herättää kohderyhmäsi mielenkiinnon.  Mielenkiintoisen sisällön taustalla on yleensä ymmärrys asiakkaiden ja kohderyhmän tuntemisesta. Lue lisää siitä, millainen sisältö kohderyhmääsi kiinnostaa täältä. 

Mitä lukuja seurata

Yleisön kasvattamisvaiheessa oleellista on seurata esimerkiksi sisältöjen näyttökertoja. Tällöin saadaan helposti selville, kuinka kattavasti sisältö on tavoittanut asettamasi kohderyhmän. 

2. Luottamuksen rakentaminen

Tavoite

Luottamuksen rakentaminen ja kohderyhmän sitouttaminen tuotettujen sisältöjen pariin.

Mitä tehdä

Luo sisältöä, joka tuo arvoa kohderyhmällesi. Arvoa tuova sisältö vastaa sisällön kuluttajan tarpeisiin esimerkiksi antamalla ajankohtaista tietoa tai opettamalla. Hae arvoa luovien sisältöjen aihealueita arkipäiväisestä toiminnastasi asiakkaiden kanssa tai vaikkapa yrityksesi mielenkiintoisimmista kahvipöytäkeskusteluista. 

Mitä lukuja seurata

3. Konversioiden lisääminen

Tavoite

Saada asiakas toteuttamaan ennalta määritelty toivottu toiminto, joka voi olla esimerkiksi linkin klikkaaminen, oppaan lataaminen tai tuotteen tilaaminen.

Mitä tehdä

Johdattele asiakas konversioon. Konversioon johdattelemisessa toimii yleensä erityisen hyvin suora kehotus tai tarjous, johon kohderyhmäläisen on houkuttelevaa tarttua. Houkutteleva tarjous voi olla esimerkiksi ilmainen opas. Muista kuitenkin aina, että mitä tahansa tarjoatkin, sen tulee vastata yrityksesi muuta tarjoamaa. Tarjous toimii siis arvolupauksena tulevaisuuden hyödyistä. 

Mitä lukuja seurata

Konversioiden mittaamisessa oleellista on click-through-rate, eli se kuinka moni on klikannut konversioksi määriteltyä toimintoa esimerkiksi verkkosivuille siirtyminen tai oppaan lataaminen.

Tulosten näkyminen

Lopullisten tulosten näkymisessä menee aikaa. Ostoon johtavissa tapahtumissa voi kestää kauankin, että ne alkavat näkyä.  

Toisaalta taas sosiaalisessa mediassa tapahtuva mainonta on halpaa ja tehokasta sen muokattavuuden vuoksi. Kampanjoiden hinnat eivät ole kiinteitä vaan kampanjaa voidaan muuttaa sitä mukaa, kun sen teho on joko todettu tai ei todettu.

Sosiaalisen median kampanjoita on myös hyvin helppoa kokeilla ilman suurta taloudellista panosta.

Jos tulokset osoittautuvat hyviksi, voi kampanjan budjettia kasvattaa. 

Joissain tapauksissa yksikin osto voi maksaa takaisin koko kampanjan hinnan.

Artikkeli toimii yksinkertaistettuna esimerkkinä siitä, millaisia asioita tulee ottaa huomioon rakennettaessa sisältöjen jakelusuunnitelmaa. Mikäli kiinnostuit enemmän, ota yhteyttä meihin. 

Jatka lukemista:

Yhteys

Keltasafiirinpolku 1 B 40,
01700 Vantaa

samuel.latvanen@asiantuntijamedia.fi
+358 50 5455 299

Jatka lukemista:
Keskustellaan lisää tapaamisessa

Varaa maksuton 30 minuutin tapaaminen ja saat konkreettisen näkemyksen miten asiantuntijabrändiä rakennetaan someen.